Fotoreportaż z Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa

Filharmonia odbywa próby

Orkiestra Generalnego Gubernatorstwa podczas drugiego zimowego sezonu koncertowego

Weichsel Illustrierte – Październik 1941

Zdjecia:Borek

Znów z wielkim sukcesem, przy szczelnie wypełnionej widowni „Uranii” w obecności Generalnego Gubernatora, Ministra Rzeszy, dr Franka (którego inicjatywie ta orkiestra zawdzięcza swe powołanie) Filharmonia Generalnego Gubernatorstwa otwarła drugi sezon koncertowy pod kierownictwem swego głównego dyrygenta dr Hansa Rohr’a. W stosunkowo krótkim czasie jednego roku, ta wspaniała orkiestra zyskała sławę, która uznana została szeroko poza granicami tego obszaru, pomimo że jeszcze nie występowała poza granicami Generalnego Gubernatorstwa. Koncerty poniedziałkowe, które odbywają się jeden raz w miesiącu, poprzedza tradycyjnie próba generalna w sobotę rano, przeznaczona właściwie dla niemieckich żołnierzy. Te poranne koncerty, które dla słuchaczy nie mają już charakteru próby, tak jak koncerty główne są chętnie słuchane i mają zawsze zachwyconych słuchaczy.

orkiestraSkład Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa poszerzono do 90 osób, a przy tym również po względem technicznym doprowadzono ją do takiego stadium, że może sprostać każdemu zadaniu. Również pod względem artystycznym dała już dowody swych umiejętności.ErbRudolf Erb szybko zyskał sobie sympatię wykonaniami ludowych koncertów symfonicznych. Również w tym roku ten jeszcze młody, zdolny dyrygent, który znalazł w Krakowie wdzięczną i zobowiązującą funkcję poprowadzi znowu ludowe koncerty symfoniczne

RohrDr Hans Rohr, główny dyrygent Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa otrzymał od dra Franka zadanie stworzenia i ułożenia orkiestry. Jego zasługą jest to, że potrafił ułożyć orkiestrę na wysokim artystycznie poziomie i prowadzić ją do wspaniałych osiągnięć.sonnenJako koncertmistrza Filharmonii powołano 21 letniego Fritz’a Sonnleitner’a z Monachium. W tym roku pojawił się publicznie z utworzonym przez siebie kwartetem smyczkowym.wysockaJako drugie skrzypce zawsze siedzą koło siebie Wysoccy – ojciec i córka. wochniakPodczas jednego z koncertów wieczornych na dziedzińcu gotyckim Collegium Maius Elżbieta Wysocka razem z Władysławem Wochniakiem odnieśli burzliwy sukces wykonaniem podwójnego koncertu d-moll  Bacha.6 20170420_202708 (2)Również w koncertowym sezonie zimowym w Krakowie wezmą udział znani niemieccy soliści.  W pierwszym koncercie odniósł wielki sukces wspaniały wiolonczelista profesor Ludwig Hoelscher.

KOMENTARZ WSPÓŁCZESNY

Tłumaczenie własne z jęz. niemieckiego, a teks oryginalny na stronie deutscheskrakau.wordpress.com

Zdjęcia własność NAC

Oto osoby wymienione w tym fotoreportażu:

Główny dyrygent dr Hans Rohr (1885–1942) pianista, dyrygent Filharmonii GG. Hans Rohr przed przybyciem do Gen. Gub. pełnił obowiązki dyrygenta w Düsseldorfie, Karslruhe, Monachium. Prowadził koncerty podczas uroczystości brücknenowskich w. roku 1924 i w czasie obchodów ku czci Bacha w 1927 roku. Zasłynął również na estradach koncertowych Europy jako utalentowany pianista i akompaniował z wielkim powodzeniem swej żonie, słynnej skrzypaczce Hedwig Fassbaender.

Koncertmistrz Fritz Sonnleitner (1920 – 1984). Był jedynym Niemcem w orkiestrze Filharmonii gdzie grał do 1944 roku. Po wojnie został koncertmistrzem w Filharmonii w Monachium w 1950 roku. W 1958 stworzył „Sonnleitner Quartett”, z którym nagrywał płyty. Od lat 70tych współpracował z Keith Jarrett’em. Wraz z kwartetem był muzykiem studyjnym współpracującym z wieloma zespołami przy muzyce filmowej.

Dyrygent Rudolf Erb – nie posiadam informacji

Skrzypaczka Elżbieta Wysocka – nie posiadam informacji

Skrzypek Władysław Wochniak – 6 marca 1945 roku – to oficjalna data wznowienie po 5,5-letniej przerwie działalności katowickiej Rozgłośni Polskiego Radia. Kierownik jej wydziału programowego Zdzisław Hierowski sprowadził z Krakowa 16-osobową grupę muzyków, wśród których byli m.in. skrzypek z przedwojennego składu Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Władysław Wochniak – koncertmistrz WOSPR

Wiolonczelista profesor Ludwig Hoelscher urodził się 23 sierpnia 1907 w Solingen. Studiował grę na wiolonczeli w Kolonii, Monachium Lipsku i Berlinie. W 1932 roku utworzył Elly-Ney-Klaviertrio. W 1936 debiutował z Berliner Philharmonikern. Był jednym z najznamienitszych artystów Trzeciej Rzeszy i dostał się na słynną „listę obdarzonych łaską boską” (Gottbegnadeten-Liste) Hitlera zwalniających ze służby wojskowej. W 1937 wstąpił do NSDAP. Od 1938 był profesorem w Mozarteum w Wiedniu. w 1942 występował z koncertami dla Wehrmachtu w Belgii, a w 1943 występował w Lwowie, Lublinie i Warszawie. Jeszcze 2 grudnia 1944 roku występował w Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa gdzie pod batutą Hansa Swarowskiego odbyło się prawykonanie kompozycji Pfitznersa „Krakauer Begrüßung” dedykowanej Hansowi Frankowi. Po wojnie kontynuował swą karierę: był profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej w Stuttgartcie, koncertował między innymi w Tokio. Zmarł 8 maja 1997 w Tutzing.

Krótka informacja na temat powstania i działalności Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa

W okresie wojennym, na rozkaz Generalnego Gubernatora Hansa Franka w lipcu 1940 roku powstała orkiestra pod nazwą Filharmonia GG (Generalnego Gubernatorstwa). Składała się ona z polskich muzyków zawodowych (wybitni instrumentaliści, profesorowie szkół muzycznych, byli członkowie Filharmonii Poznańskiej i Warszawskiej). Jedynym Niemcem w zespole był koncertmistrz I skrzypiec, Fritz Sonnleitner. Orkiestrą dyrygował najpierw Hans Rohr, II dyrygentem był Rudolf Erb. Po nagłej śmierci Rohra stanowisko dyrygenta w roku 1942 otrzymał Rudolf Hindemith (brat kompozytora Paula Hindemitha), a w 1944 r. Hans Swarowsky. Wiosną 1940 przybył do Krakowa monachijski dyrygent Hans Rohr, który miał za zadanie skompletować z miejscowych muzyków orkiestrę symfoniczną. Filharmonia Generalnego Gubernatorstwa, bo tak ją nazwano, dała swój pierwszy koncert w październiku. W 1942 do orkiestry dołączył filharmoniczny chór. W sumie przez cały okres okupacji odbyło się 210 koncertów – oratoryjnych, symfonicznych, serenadowych i kameralnych. Co ciekawe, nie były to imprezy, na które Polacy nie mieliby wstępu, aczkolwiek specjalnie dla nich organizowano osobne koncerty. Zakaz wykonywania muzyki polskiej obowiązywał do roku 1942, ale już wcześniej sporadycznie, za specjalnym zezwoleniem Franka, w programach pojawiały się utwory Chopina.

Dla muzyków grających w orkiestrze bądź śpiewających w chórze praca w Filharmonii była swego rodzaju azylem, chroniła przed wywózką, a nawet dawała możliwość uzyskania przepustki na wyjazdy z miasta. Hans Rohr był podobno wielkim przyjacielem Polaków, pomagał muzykom finansowo i wydostawał z obozów ich rodziny. Po jego niespodziewanej śmierci na początku 1941 rozeszła się pogłoska, że za tą działalność został przez hitlerowców otruty… Jego następcy również filharmonikom krzywdy nie zrobili, nie usunęli z zespołu słabszych muzyków, a legitymacji pracowniczych dla chórzystów, zapewniających ludziom nieco spokojniejszy byt, wydawano dwukrotnie więcej niż było rzeczywiście zatrudnionych śpiewaków. Nie mogło się to dziać bez wiedzy szefa zespołu. Autor tekstu Barbara Wróbel

Zygmunt PutBudynek, w którym występowała orkiestra, projektu Józefa Pokutyńskiego został ukończony w roku 1931, pełnił funkcję Domu Katolickiego. Inicjatorem jego budowy był kardynał Sapiecha. Projektant wzorował się na budynku „Maison du Peuple” w Brukseli, zaprojektowanego przez Victora Hortę. Wystrój budynku i sali koncertowej ma charakter neobarokowy w odróżnieniu od pozostałych pomieszczeń utrzymanych w stylistyce modernizmu. Budynek został zaprojektowany na wzór litery L. Budynek jest własnością Kurii. W czasach okupacji kino Urania, wykorzystywane dla koncertów. Użytkowany przez Filharmonię od 1945 roku.  Powierzchnia użytkowa gmachu wynosi 4550 m², a kubatura 24 000 m³. Zdjęcie: Zygmunt Put

20170421_104616

Ogłoszenie z „Krakauer Zeitung” wspomnianego w artykule Kwartetu Sonnleitnera z nazwiskami tworzących go muzyków.

20170421_102619 Ogłoszenie z „Krakauer Zeitung” drugiego ludowego koncertu symfonicznego Erb’a

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s